Google Ads er det største annoncemedie i Danmark og mange andre lande. Man søger efter information alle steder i købsprocessen, og det gælder både inden for B2C og B2B. Derfor er det uhyre vigtigt at være til stede i toppen af søgeresultaterne, når potentielle kunder viser interesse. På den måde kan det undgås, at de henvender sig til konkurrerende virksomheder, som er mere synlige.
Google Ads annoncer vises i toppen af Google resultater over de organiske søgeresultater. Afhængigt af, hvor stor konkurrencen er, kan annoncer også findes under de organiske søgeresultater. Til forskel fra de organiske resultater (SEO) kan man via Ads betale sig til en topplacering, og man betaler kun per klik (CPC).
En Ads annonce vil blive vist, hvis søgeordet matcher den søgning, som netop er fortaget. Ud fra parametre som budget, annoncekvalitet, budpris, relevans mellem søgeord, annonce og landing page, klikrate og bounce rate vurderer Google, hvor højt virksomhedens annonce skal vises. Tilsammen udgør disse parametre Googles kvalitetsscore, som har indflydelse på, hvor meget der skal betales for søgeord og annonceklik. Google Ads er auktionsbaseret, hvilket vil sige, at den der betaler mest kombineret med at have en høj ad rank og kvalitetsscore opnår den højeste placering.
Marketing Mind kan hjælpe med at få den bedst mulige kvalitetsscore, som sikrer den lavest mulige klikpris uden at miste trafik.
Google Ads er populært og mange virksomheder budgetterer store beløb til Ads annoncering, da det i de fleste tilfælde kan betale sig. Eftersom principperne bag Google Ads er baseret på et auktionssystem, hvor man som annoncør byder på udvalgte søgeord, har den forøgede konkurrence historisk afledt bud-inflationer.
En virksomhed med en succesfuld SEM-strategi, vil i de fleste tilfælde kunne levere en lavere CPC end dem uden en strategi. Derfor er det vigtigt at have strategien i orden, når man starter annoncering på Google Ads.
Hvis en potentiel kunde ikke decideret er på udkig efter en service eller et produkt, dvs. de er uvidende om et behov og derfor ikke er klar til at købe, vil de formentlig skimme resultaterne igennem og klikke på ét af de organiske resultater. Her er det oplagt at gøre brug af Googles Display annoncering, som egner sig bedre til den indledende fase i en købscyklus.
I morgen skal være bedre end i går